کارشناسی سلامت وپیشگیری شهرستان کلاله

بهداشت مدارس آموزش وپرورش شهرستان کلاله

پیام های بهداشتی مدارس

پیام های بهداشت مدارس


دانش آموزان عزیز:
۱. قبل از غذا خوردن و پس از توالت رفتن دستان خود را با آب و صابون بشویید.
۲. برای مطالعه و نوشتن فاصله مناسب صفحه با چشم های خود را رعایت كنید.
۳. هرگز با دست آلوده یا دستمال كثیف چشمان خود را نمالید.
۴. از فروكردن مداد، خودكار و سایر چیزهای نوك تیز در گوش هایتان خودداری كنید.
۵. هرگز مداد، پاك كن و وسایل آلوده را به دهان نبرید.
۶. هر هفته ناخن های خود را كوتاه كنید تا سلامت بمانید.
۷. بهتر است شبها زود بخوابید تا صبح سرحال و بانشاط به مدرسه بروید.
۸. از دستفروش ها و دروه گردها خوراكی نخرید چون بیمار می شوید.
۹. در زنگ تفریح از خوراكی هایی بخورید كه از خانه آورده اید یا از بوفه مدرسه خریده اید.
۱۰. مدرسه خانه دوم شماست، آن را تمیز نگه دارید.
۱۱. پس از آمدن از مدرسه دست ها، صورت، پاها و جوراب های خود را خوب بشویید.
۱۲. همیشه هنگام عطسه یا سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال كاغذی بگیرید و بعد آن را در سطل زباله بیندازید.
۱۳. آب دهان خود را روی زمین نریزید.
۱۴. از خوردن شكلات و شیرینی زیاد بپرهیزید.
۱۵. در مدرسه لیوان، حوله یا دستمال، صابون و مسواك مخصوص خودتان به همراه ببرید.
۱۶. پفك، چیپس، لواشك، یخمك و آب نبات باعث ضعف، لاغری و كندذهنی شما می شوند و بهتر است به جای آنها از نان و پنیر، تخم مرغ، گردو، میوه های تازه یا خشك مثل خرما، كشمش ،انجیر و توت استفاده كنید.
۱۷. مواظب دندان های خود باشید و با آنها پسته، فندق و بادام نشكنید.
۱۸. بهتر است پس از هربار خوراكی خوردن دهان خود را با آب بشویید و مسواك بزنید.
۱۹. اگر می خواهید بهتر رشد كنید، بهتر یاد بگیرید و بیشتر بتوانید بازی كنید باید هر روز صبحانه كافی بخورید.
۲۰. كودكان مدرسه ای علاوه بر صبحانه، ناهار، شام به دو میان وعده خوراكی نیاز دارند.
۲۱. در روزهایی كه نیاز ندارید كتاب و دفترهای اضافی در كیف خود نگذارید.
۲۲. از پوشیدن كفش تنگ پرهیز كنید.
۲۳. موقع رفتن به مدرسه موهای خود را شانه كنید و بهتر است شانه كوچكی در جیب خود داشته باشید.
۲۴. هفته ای ۳-۲ بار به خصوص بعد از ورزش به حمام بروید و خود را خوب بشویید.
۲۵. اگر چشمان شما نوشته های روی تخته را خوب نمی بیند به معلم و والدین خود بگویید تا شما را پیش پزشك ببرند.
۲۶. اگر موقع املاء نوشتن زیاد عقب می افتید و بعضی كلمه ها را خوب نمی شنوید به معلم و والدین خود بگویید تا شما را پیش پزشك ببرند.
۲۷. در خودرو درحال حركت كتاب نخوانید.
۲۸. اگر هنگام بازی چیزی در چشم شما رفت چشمان خود را نمالید بلكه آن را زیر شیر آب بشویید.
۲۹. دانش آموزان ورزشكار بهتر است از لباس های زیر نخی استفاده كنند.
۳۰. بهتر است وقتی از مدرسه به خانه برمی گردید پس از كمی استراحت مشق ها را انجام دهید و درسهایتان را بخوانید تا آنها را بهتر یاد بگیرید.
۳۱. با والدین و مربیان خود صحبت كنید و همه فكرها و مشكلات خود را با آنها درمیان بگذارید.
۳۲. شب امتحان زود بخوابید تا صبح زود بلند شوید و صبحانه كافی بخورید تا بهتر امتحان دهید.
۳۳. اگر امتحان برای شما هدف نباشد بلكه یادگرفتن درس ها هدف باشد دیگر اضطراب امتحان را نخواهید داشت.
۳۴. موقع امتحان ابتدا سؤال های راحت تر را جواب دهید و بعد روی سؤال های مشكل تر فكر كنید تا دچار كمبود وقت و اضطراب نشوید.
۳۵. میز مطالعه شما باید از هر چیزی كه حواستان را پرت می كند خالی باشد و در نور كافی و با وضعیت مناسب جسمی مطالعه كنید.
۳۶. ناخن های خود را نجوید چون بیمار می شوید.
۳۷. احترام و تشویق به موقع موجب رشد شخصیت و استعداد كودك است.
۳۸. توهین و تنبیه بدنی مانع رشد شخصیت و فراگیری كودك است .
۳۹. هنگام نشستن در كلاس كج و قوزكرده ننشینید تا كمتر خسته شوید.
۴۰. قوزكرده یا خوابیده مشق نوشتن و درس خواندن بسیار زیانبار است.
۴۱. هنگام عبور از خیابان های شلوغ از پل های عابر پیاده یا قسمت های خط كشی شده عبور كنید.
۴۲. از دویدن و بازی كردن در خیابان ها پرهیز كنید.
۴۳. زنگ تفریح برای استراحت شماست بنابر این همیشه به حیاط مدرسه بروید و از هوای آزاد استفاده كنید.
۴۴. هنگام راه رفتن یا بازی كردن در محیط مدرسه هرگز دیگران را هل ندهید.
۴۵. هنگام ورزش و بازی از كفش های ورزشی مناسب استفاده كنید.
۴۶. در خودرو درحال حركت دست یا سر خود را از پنجره بیرون نبرید.
+ نوشته شده در  89/04/27ساعت   توسط کارشناسی بهداشت و تندرستی  |